h1

Underbara Sara!

april 17, 2009

.

prinsessa-furstinna

.

Jag har den stora glädjen att känna en Sara.

Sara är ett semitiskt namn och betyder furstinna, prinsessa. Och det stämmer bra på den Sara jag känner.

Sara är en mycket engagerad och varm människa med ett stort, stort hjärta och ett stort, stort tålamod. Hon jobbar som präst i Svenska kyrkan och varje dag ger hon kraft och glädje till människor och förmedlar godhet och förståelse.

Vi brukar träffas regelbundet och prata om allt från A till Ö. Vi diskuterar djupheter och ytligheter, litteratur, musik, film, kärlek, svårigheter, tro, problemlösningar och hela livet.

Hon är så beundransvärd, för jag är ju långt ifrån den enda som hon ger av sin tid. Och ändå så sitter hon där framför mig och utstrålar ett sådant lugn och en sådan godhet, att man blir inbäddad i den ljuvaste, mjukaste väv av omtanke och äkta engagemang.

Vi ber tillsammans och hon ber för mig. Välsignar mig.

Det är stort.

Och jag vill välsigna henne, denna furstinna, denna prinsessa i mänsklighetens tjänst som orkar med mig och alla andra som behöver henne.

Tack Sara, för att du finns. Du har fått mig att förstå och förlåta, mig själv och andra.

Jag färdas från plåga till plåga,
som en liten båt som kastas
mellan den ena höga vågen efter den andra

Det åskar och blixtrar på himlen
och sjön är i uppror

Ingen hamn eller strandremsa i sikte

Var kan jag kasta ankar?

Ungefär så lyder texten till arian ”Passo di pena in pena” ur Vivaldis kantat ”Amor hai vinto”. Och jag gör orden till mina egna och låter sångerskan Sara Mingardo förmedla dem i ljuva toner.

.

.

14 kommentarer

  1. Oh yeah, Sara är fint namn!! Det är judiskt, vet du det..

    Den här Sara verkar schysst..
    Kram på dig!


  2. Hej Rakel! Ja, jag vet att Sara är judiskt. Mycket vackert namn. Både ditt och din systers namn är judiska, det vet du va?

    Sara ÄR schysst! Det är bara förnamnet!

    Kram!


  3. Hej Wolmer!
    En sådan samtalspartner skulle man lite till mans behöva. Det är guld värt. Så skönt att du har fått smärtlindring. Ha de gott!
    Kram kram


  4. Hej Starry-eyes! Ja, jag unnar dig och varenda människa en sådan lyssnerska och vän. Och hon styrs inte av ekonomisk vinning heller, utan det är så ÄKTA. En bristvara idag.

    Smärtlindring var ordet! Nu ska det bli gott att få sova i natt. Kram!


  5. God natt, god natt!
    Kram


  6. Natti-natti Starry-eyes! 🙂


  7. En sån människa är verkligen guld värd. Finns nog inte alltför många idag… helt äkta allstå!
    Kram!


  8. Hej Molly! Du har så rätt, denna Sara är verkligen unik och genuint äkta alltigenom! Jag känner mig priviligierad.

    Ha en fin helg och kram!


  9. Härligt att hitta till de äkta människorna som finns när man söker.


  10. Hej Ann-Katrin!
    Det var ett nytt uttryck,”sula av”,hur kan
    man göra det med en spännande triller med
    Jodie Foster?Jaha så det var du som knyckte
    John Blund?
    Jag önskar dej en fin Lördag.
    Kramar.


  11. Hej Eva! Ja, man drar en och annan vinst mellan nitlotterna… 😉 Kram!


  12. Hej Agath! Det var nog en kombination av morfin och smärtor som gjorde att jag var så trött vid TV:n i går. Men filmen var spännande och Jodie Foster är underbar.

    Kram!


  13. Hej Ann-Katrin!
    Ja det är ju möjlitgt att det var så.Ska
    se om inte jag kan få sömntabletter så jag
    blir av med den här trötthetem
    Tack kära du,men john Blund kom inte i natt
    heller,men till sist kunde jag somna ändå.
    Oj då ha främmande när man själv inte mår så bra
    det måste ha varit jobbigt.
    Jag önskar dej en fin Söndag.
    Kramar.


  14. Hej Agath! Så jobbigt att du inte får sova! Hoppas du får hjälp snart. Får man inte sova blir man nästan tokig till sist, så har i alla fall jag känt mig. Det påverkar psyket också.

    Önskar dig all lycka till och håller tummarna. Kram!



Kommentera

